Gaan waar de fans zijn
Sinds 2007 biedt Popfunk liefhebbers van popcultuur over de hele wereld een uitgebreid gamma on-demand merchandise. Met meer dan 1000 licenties hebben ze items zoals t-shirts en hoodies versierd met o.a. afbeeldingen en logo's die onder fans enorm populair zijn. Ze hebben de grootste namen in de popcultuur en sport gelicentieerd: Friends, Harry Potter, Pink Floyd, Jurassic Park en Sesamstraat, om er maar een paar te noemen.
Hoewel het merk in eerste instantie alleen verkocht aan fysieke retailers, besloot het om zijn verkoopkanalen uit te breiden en naar de fans toe te gaan. Dat betekende dat ze op zoek moesten naar nieuwe franchises om die, samen met oude favorieten, rechtstreeks naar de mensen te brengen.
En dat is precies wat ze deden - het geweldige bereik en de technologie van Amazon gebruiken om klanten in contact te brengen met de werelden, personages en verhalen waar ze het meest van houden via authentieke en hoogwaardige producten.
Geweldige licenties, grote verantwoordelijkheid
Waar helden zijn, zullen er altijd malafide verkopers zijn. Door een licentie te nemen voor een aantal van de grootste namen in televisie, film, strips, muziek, sport, scholen en meer, zijn producten van Popfunk gevoelig voor vervalsing van hun geregistreerde handelsmerken en die van hun licentiepartners.
De bescherming van hun intellectueel eigendom was een prioriteit voor het bedrijf. Popfunk was bezorgd dat vervalsingen van slechte kwaliteit slechte klantenrecensies zouden genereren en dat klanten hun producten mogelijk niet meer zouden kopen of dat hun winstmarge zou worden aangetast.
“Eind vorig jaar was er een piek van andere verkopers die Jaws- en Jurassic Park ontwerpen gebruikten. Deze ontwerpen waren niet onze productvermeldingen, maar ze hadden wel exact onze inhoud. Het waren malafide verkopers die onze productvermeldingen en handelsmerken voor de helft van de prijs gebruikten,” zegt Jamal Aoun, Marketplace Director bij Popfunk.
Gelukkig was Popfunk merkeigenaar, en dat gaf hen de mogelijkheid om terug te slaan.
Problemen in één handomdraai oplossen
Het beschermen van het merk tegen vervalsers is al sinds dag één een prioriteit voor Popfunk. Toen het bedrijf voor het eerst begon met verkopen via Amazon, gebruikte het de tool Een schending melden. Nadat het bedrijf in aanmerking kwam voor Project Zero, is het begonnen met het rapporteren van claims via de selfservicetool voor het verwijderen van namaakgoederen.